fredag 13. desember 2013

Dame- eller herrevotter?

I dag, på luciadagen, har min sønn bursdag.
Han ønsket seg veldig et par selbuvotter i hvitt med sort mønster.
Altså klassiske selbuvotter. Dette prosjektet snek seg
 forbi i køen, foran min datters genser i helpatent.
Han måtte jo selvfølgelig få votter til bursdagen sin!
Han som har en "strikkende" mamma!
Gutten, eller skal vi si den unge mannen, fyller 21 år.
Jeg kjøpte inn garn, og la opp til herrestørrelse.
Det er en dame- og en herrestørrelse på
det selbuvotte-mønsteret som jeg har.
Bildet viser en vott i herrestørrelse og en vott i damestørrelse




Hvorfor en herre- og en damevott??

Jo, jeg målte jo ikke størrelsen på hånden til sønnen min, som for øvrig
er ca. 1,90 høy, men antok at han måtte ha herrestørrelse.
Da den ene votten var ferdig, prøvde han den på.
Den var jo alt for stor til hånden hans. Med andre ord, han har
en liten, nett herrehånd! Derfor synes jeg kanskje det er misvisende
at størrelsen benevnes med "dame" og "herre".
Burde kanskje vært målt i centimeter fra håndbak til
langfingertupp, for eksempel.




Pytt, pytt! Jeg strikket to votter i damestørrelse, og
de passet perfekt til den unge herren!
Så nå har jeg et par "herre"-votter i gaveesken.
Aldri så galt.. osv.



Siden min sønn har bursdag på Luciadagen,
er det tradisjon å bake lussekatter. De må
bakes den 13., slik at de er helt ferske på dagen.
I dag ble både votter og lussekatter overrakt til jubilanten,
som blir varm og god på hendene fremover.
 
 
 
 
 
Nå skal jeg prøve å få strikket to ermer til
min datters genser. Kanskje blir den ferdig før jul ?!
 
 
Ingrid








13 kommentarer:

  1. Min pappa har bursdag på luciadagen, og jeg har strikket ferdig lua han ønsket seg i dag:)
    Det er naturlig at du gikk på herrestørrelsen når du skulle strikke til den voksne gutten din. Greit at han fikk prøve den ene votten da, før du gikk i gang med nr 2. Kjempefin bursdagsgave iallefall :):)

    SvarSlett
  2. Gratulere med voksne gutten☺ og flott resultat på selbuvottene!
    Klassisk, enkel selbustrikk er virkelig fint.
    Hilsen fra Berit

    SvarSlett
  3. Gratulerer med sønnen! Flotte selbuvotter! Det skal sønnen her også få, men først ønsker han seg vanter. Det der med votter og størrelser kan variere så mye - så iden med å oppgi størrelsen i cm var jo lur! Men så var det strikkefastheten da... Jeg måler aldri strikkefasthet på votter, det blir mest på lykke og fromme. Så det har blitt noen blemmer gjennom årene... :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  4. Flotte votter sønnen din får - vel overstått bursdagsfeiring! :-)
    Jeg baker lussekatter i dag...litt etter datoen, men jeg synes de smaker like godt uansett ;-)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte bake flere lussekatter i dag! Like gode den 15 desember som den 13., ja! :)

      Slett
  5. Wow, så fine votter! Gjør jo ikke noe å ha et par ekstra liggende;) De lussekattene så supergode ut :)

    Kos deg videre i adventstiden!

    SvarSlett
  6. Kjempefine votter! Det siste forsøket satt jo som et skudd! Og det er jo bare kjekt å ha et ekstra par i gaveesken:)

    SvarSlett
  7. Vottene ble lekre de, i begge str. Gratulerer med sønnen din, på etterskudd. Og tusen takk for kommentar i min blogg, det er utrolig koselig!!!!

    SvarSlett
  8. Vottene ble lekre de, i begge str. Gratulerer med sønnen din, på etterskudd. Og tusen takk for kommentar i min blogg, det er utrolig koselig!!!!

    SvarSlett
  9. Så flotte votter! Håper du får ferdig genseren! Happy Knitting!

    SvarSlett
  10. Fine! Jeg har samme erfaring som du: damestr passer fint til herre, og selv må jeg gjerne ha barnevotter:)

    SvarSlett
  11. Godt nyttår! Jeg har vært litt borte fra blogger den siste tiden, for det har vært litt dårlig nett på landet der hvor jeg har vært i julen. Nå er jeg tilbake, og kan endelig ta en bloggrunde. Selbuvottene dine har jeg ikke fått med meg, men de var kjempefine! Ordentlige klassikere. Kjipt at de ikke passet med en gang, men det gjør jo ingen verdens ting å ha et ekstra par :) Gleder meg til å et nytt år med masse blogginspirasjon. Klem

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Synes det er veldig hyggelig med koselige kommentarer og tilbakemeldinger. blir veldig glad om du vil legge igjen en liten kommentar eller et smil, så jeg ser at du vært på besøk :)